Koppel motor



Beschrijving


Een koppel motor wordt voornamelijk gebruikt voor de kracht (koppel) die hij geven kan, d.w.z. dat de snelheid waarmee hij dit koppel kan leveren (dus zijn vermogen) eigenlijk secundair is. Die snelheid kan zelfs nul zijn, wat meestal het geval is. Deze motor moet dus in staat zijn in permanent geblokkeerde stand te werken.

Voordelen


Deze motor kan tegen blokkering en netspanningsverlaging weerstaan zonder te verbranden. Hij kan op zeer trage snelheden draaien.

Nadelen


Om aan dit resultaat te komen moet de motor overgedimensioneerd worden en slechts een klein vermogen leveren. Geblokkeerd kan de motor niet door middel van zijn ventilator gekoeld worden : indien de natuurlijke luchtstroom ontoereikend is om de motor af te koelen, moet men beroep doen op een externe ventilator.

Toepassingen


De koppel motor komt bij voorbeeld van pas in automatische machienen : - hij heeft geen eindschakelaar nodig om te stoppen, een aanslag is voldoende, wat nauwkeuriger en bedrijfszekerder is. - hij laat toe een druk te behouden, wat men niet met een rem kan verkrijgen. Die druk kan nog altijd ingeoefend worden zelfs in geval van slijtage, slip of lastverlies.

Uitvoeringen


Elektrisch worden de meeste motoren in éénfasig 220 Volt 50 Herz uitgevoerd, maar andere spanningen en frequenties zijn mogelijk. Mechanisch kunnen de motoren zonder ventilator gemaakt worden (H) of met een ventilator die op een kleine aparte motor gemonteerd word (VM). Om cijfers te geven mogen wij noteren dat een type 3 van onze motoren (=3cm stator hoogte) een statisch koppel kan leveren van 4 kgcm (0,4 Nm) in IV, VI, VIII of XII polen (=theoretische nullastsnelheden van 1500, 1000, 750, 500 o/m). Met een type 9 en een externe ventilatie wordt dat 16 kgcm (1,6 Nm). De mogelijkheid bestaat een geïntegreerde reductor te monteren waardoor het koppel tot 300 kan worden vermenigvuldigd.